Wij ondersteunen op de volgende wijze het onderwijs:
Het is een cliché maar daardoor niet minder waar: De docent maakt het verschil. Maar zonder een professionele schoolleider kan de docent het verschil niet maken.
We bieden professionalseringsreizen op maat aan voor schoolleiders waarbij de werkvormen om persoonlijke leerdoelen te bereiken door ervaren inspirerende schoolleiders uit binnen en buitenland alsmede gespecialiseerde docenten op dit gebied worden begeleid. De volgende thema’s krijgen bij genoemde professionaliseringsreizen voor schoolleiders expliciete aandacht:
1. Curriculum ontwikkeling op school: hierbij gaat het erom dat de schoolleider leiding geeft aan curriculumontwikkeling aan de hand van reflecties op curriculumkeuzes. Inhoudelijk wordt ook aandacht besteed aan:
2. Versterking van de school als professionele leergemeenschap. Hoe creëer je een professionele leercultuur door leiding te geven aan collectief leren.
3. Persoonlijk Leiderschap: we kunnen u als leidinggevende ‘scannen’ op uw school. Uw stijl en manier van leiding geven wordt geïnventariseerd, door u en ons geïnterpreteerd om vervolgens u te ondersteunen in een plan hoe u als leidinggevende te veranderen. Het gaat erom de leiderschapsstijl te verbinden aan uw persoonlijkheid, vaardigheden en drijfveren in de context waarin de schoolleider moet leidinggeven.
4. Visiegestuurd onderwijs: De schoolleider wordt uitgedaagd een gedragen visie te ontwikkelen en hoer doelgericht leiding aan te geven.
5. Kansen(on)gelijkheid: hierbij gaat het erom dat de (school)leider kennis en inzicht heeft over de kansen(on)gelijkheid op diens eigen school. De schoolleider leert hoe positieve invloed te hebben op het vergroten van kansengelijkheid; verkrijgen van hoge verwachtingen van de leerlingen, docenten en ouders; professionaliteit (professionalisering op school en hebben van een professionele cultuur); (school)taal en woordenschat van de leerlingen, maatwerk voor de leerlingen, samenwerken met partners en ouderbetrokkenheid.
6. Samenwerken aan passend onderwijs: welke ondersteuning kan de school en de regio bieden aan passend onderwijs. Hoe worden verbindingen gelegd en samenwerking onderhouden met externe partners als o.a. samenwerkingsverbanden, jeugdzorg en het speciaal onderwijs.